کد مطلب:231625 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:198

در زیارت علی
4- حسن بن جهم گوید: خدمت حضرت رضا علیه السلام عرض كردم یحیی



[ صفحه 683]



ابن موسی متعرض كسانی كه برای زیارت علی (ع) می روند می شود، وی در جائی به نام «ثویه» منزل دارد و در آن جا گردش می كند، و قبر علی علیه السلام هم اندكی بالاتر از ثویه می باشد، و آنجا همان مكانی است كه صفوان جمال در خدمت حضرت صادق سلام الله علیه به آنجا رسیدند و امیرالمؤمنین را زیارت كردند و امام صادق محل قبر را برای او تعریف كردند.

حضرت صادق علیه السلام به صفوان جمال فرمودند هنگامی كه پشت شهر كوفه به موضع «غری» رسیدی متوجه طرف نجف باش و مقداری به طرف دست راست حركت كن تا به سنگ های سفید برسی، پس از اینكه به سنگ سفید رسیدی یك تپه مقابل خود خواهی دید، قبر امیرالمؤمنین علیه السلام در آنجا می باشد، و من مكرر به آنجا رفته ام.

سپس راوی عرض كرد: گروهی از اصحاب ما روایت صفوان را قبول ندارند و می گویند قبر آن حضرت در مسجد كوفه است.

جماعتی هم عقیده دارند كه قبر مبارك آن حضرت در دارالاماره كوفه است، و لیكن من این را قبول ندارم، زیرا خداوند متعال قبر علی (ع) را در منازل ستمكاران قرار نخواهد داد و در مسجد هم دفن نكردند زیرا می خواستند قبر آن حضرت مخفی باشد، اینك بفرمائید كدام یك از این دو نظر درست است، و علی علیه السلام را در كجا دفن كرده اند؟

حضرت رضا (ع) فرمود: گفته تو درست تر از آنها می باشد و با قول حضرت صادق علیه السلام درست می آید ای ابومحمد كسی از اصحاب ما در این مورد با شما هم عقیده نیست.

عرض كردم قربانت گردم این عنایتی است كه خداوند به من فرموده گفت:



[ صفحه 684]



آری چنین است خداوند هر كس را بخواهد توفیق می دهد، و اینك به هدایت پروردگار عقیده خود را اظهار بدار، و خداوند را شاكر و سپاسگزار باش.

5- علی بن صدقه رقی از حضرت رضا علیه السلام از پدرش روایت كرده كه حضرت سجاد زین العابدین (ع) قبر جدش امیرالمؤمنین سلام الله علیه را زیارت كرد، هنگامی كه كنار قبر رسید توقف كرد و در حالیكه گریه می كرد گفت:

«السلام علیك یا أمیرالمؤمنین و رحمة الله و بركاته، السلام علیك یا أمین الله فی أرضه و حجته علی عباده» تا آخر زیارت معروف به امین الله.

6- احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی گوید: در خدمت حضرت رضا (ع) بودم و گروهی از مردم در آنجا گرد آمده بودند، در این هنگام راجع به روز غدیر گفتگوهائی پیش آمد، بعضی از مردم حاضر در جلسه موضوع غدیر را منكر شدند.

حضرت رضا (ع) فرمود: پدرم از پدرش روایت می كرد كه روز عید غدیر در آسمان ها مشهورتر از زمین است، خداوند متعال در بهشت قصری ساخته كه یك خشت آن از طلا و خشت دیگر از نقره است.

در آن قصر صدهزار قبه از یاقوت سرخ، و صد هزار خیمه از یاقوت سبز می باشد خاك آن از مشك و عنبر است، و در آن كاخ چهار نهر جاری است، و در اطراف آن نهرها درختان زیادی از انواع میوه ها غرس شده و پرندگان در بالای شاخه های آن درختان با صداهای مختلف می خوانند.

هرگاه روز عید غدیر فرارسد أهل آسمانها در این قصر گرد می آیند و خداوند را تسبیح و تقدیس می كنند، پرندگان در آن نهرها غوطه می خورند و بال و پر خود را در آن خاك ها كه از مشك و عنبر است می كشانند، در آخر روز از طرف فاطمه سلام الله علیها



[ صفحه 685]



هدایائی برای آن مردم نثار می كنند.

سپس فرمود: ای فرزند ابونصر هرجا هستی روز غدیر را در كنار قبر امیرالمؤمنین باش، زیرا خداوند متعال گناهان شصت ساله مؤمنین را در آن روز می آمرزد و دو برابر افرادی را كه در ماه رمضان آمرزیده بود می آمرزد، و انفاق یك درهم در آن روز مانند انفاق هزار درهم در روزهای دیگر است.

در روز غدیر به برادران ایمانی خود مساعدت و كمك كن، و آنها را خوشحال ساز.

بعد از این فرمود: ای اهل كوفه به شما خیرهای زیادی داده شده، و شما كسانی هستید كه مورد امتحان و آزمایش خداوند قرار گرفته اید و دشمنان اهل بیت همواره شما را اذیت كرده اند، و بلاها و مصیبت های زیادی بر سر شما آورده اند، ولی خداوند اندوه شما را برطرف می كند.

به خداوند سوگند اگر مردم فضیلت این روز را درك كنند فرشتگان با آنها مصافحه می كنند، و اگر سخن به طول نیانجامد بیش از این گفتگو می كردم.